Zeeverkenners

zeeverkenners-web

Algemeen
De naam zeeverkenners is een bestaande naam bij scouting Nederland. Zeeverkenners zijn jongens en meisjes (ook wel watergidsen genoemd) van ongeveer 12 tot en met 15 jaar. Er zijn in Nederland meer dan 250 Scoutinggroepen met waterscouts (zeeverkenners). De Zeeverkenners is bij Scouting Kwintsheul in 1957 opgericht. Het uniform dat de zeeverkenners dragen bestaat uit een blauwe blouse een groepsdas.

Het doel van de zeeverkenners
Bij de zeeverkenners draaien alle programma’s op en om het water. Hierbij maken zij gebruik van de zogeheten lelievletten, een stalen zeilboot van ongeveer 6 meter lang. Scouting Kwintsheul heeft 7 van deze lelievletten tot haar beschikking. Samen met een sleper, de “Walrus” en een opgeknapte zeilende westlander, “De Tiende van Tromp”, maken zij het varend aspect van Scouting Kwintsheul compleet.

De zeeverkenners zijn onderverdeeld in zogenaamde bakken. Een bak is de bemanning van een lelievlet. Deze bemanning bestaat uit minimaal 4 personen en maximaal uit 6 personen en wisselt eigenlijk niet.

In een bak zijn er ook verschillende “rangen”. Aan het hoofd van een bak staat de bootsman of –vrouw, dit is iemand die ervaring heeft met zeilen (meestal een oudere zeeverkenner). De bootsman/vrouw heeft eigenlijk de verantwoordelijkheid voor zijn/haar boot en bemanning. Hij/zij zal dan ook de taken verdelen tijdens het zeilen. Onder de bootsman staat de kwartiermeester, dit is ook iemand met ervaring. Als de bootsman/vrouw er niet is zal de kwartiermeester zijn/haar taken overnemen. De rest van de bemanning zijn baksmaten (meestal de jongsten). Zodra de bootsman en/of de kwartiermeester doorschuiven naar de Wilde Vaart worden de rangen opnieuw verdeeld.

De programma’s van de Zeeverkenners
De zeeverkenners draaien over het algemeen op vrijdagavond. De locatie is afhankelijk van het programma. Meestal zullen wij of aan de Zwet (of soms aan de Raaphorst in Kwintsheul) verzamelen. In principe begint het programma om 19.00 uur en eindigt om ongeveer 21.00 uur.

Soms draaien de zeeverkenners ook op zaterdagmiddag, de zeeverkenners worden dan om 13.30 uur verwacht en het programma eindigt zo rond 15.30 uur.

Van tevoren zal bekend worden gemaakt waar en op welke dag het programma plaatsvindt door middel van een programma dat de kinderen (ongeveer) eens in de drie maanden krijgen.

Zomers, als de boten in het water liggen, is er zondagmiddag ook de gelegenheid om te gaan zeilen, het zogenaamde vrijzeilen. Er is altijd een leider aanwezig, maar er is niets georganiseerd. Je kunt dan zelf een eind gaan zeilen of roeien. Het vrijzeilen begint om 13.30 uur en eindigt om ongeveer 16.00 uur.

In de winter als de boten uit het water zijn, moet het nodige onderhoud worden gepleegd aan de lelievletten. Dit doen de zeeverkenners, onder begeleiding van de leiding, zelf. Dit onderhoud gebeurt op zaterdagmiddag van 13.30 uur en eindigt om ongeveer 17.00 uur. Het is de bedoeling dat de zeeverkenners oude kleren aan doen waar verf op mag komen.

Weekenden weg
Ongeveer vier á vijf maal per jaar gaan de zeeverkenners een weekendje weg. We zullen dan naar een bos- en/of waterrijke omgeving gaan. Wanneer de zeeverkenners een weekend weg gaan, zullen zij of in tenten (acht persoons tenten) of in een clubgebouw slapen.

Een aantal van deze weekenden zijn zeilwedstrijden deze duren meestal twee dagen (zaterdag en zondag) maar een keer per jaar, met Hemelvaart is er de kaagcup. De Kaagcup is een grote zeilwedstrijd aan de kagerplassen waaraan gemiddeld 150 scoutinggroepen aan meedoen. Dit weekend duurt dan ook vier dagen. Bij de zeilwedstrijden kunnen prijzen worden gewonnen.

s’Winters wanneer de boten op de kant liggen wordt er een winterweekend georganiseerd. Meestal gaan we dan naar een bosrijke omgeving en slapen we in een blokhut.

Het zomerkamp
Het kamp is het hoogtepunt van het zeeverkenners seizoen. De zeeverkenners gaan in de zomer 10 dagen op kamp. We gaan altijd in de eerste week van de zomervakantie. De precieze datum van het kamp zal tijdig aan u worden medegedeeld in de vorm van een brief.

Op kamp zal, net zoals op vrijdagavond, een groot gedeelte van het programma bestaan uit wateractiviteiten en een klein gedeelte uit landactiviteiten.

De programma’s op kamp zijn afgestemd op een bepaald thema dat per kamp verschilt. Voor de weekenden, kaagcup en het kamp geldt dat de kinderen zelf hun eten koen s’avonds en corveetaken hebben. Op kamp is er ook een kampwinkeltje waar de zeeverkenners wat lekkers en wat te drinken kunnen kopen

Het installeren
Zeeverkenners dragen het blauwe (waterscouts) uniform. Dit uniform doe je aan je als je geïnstalleerd bent. Bij het uniform hoort een das. Het blauwe uniform wordt door elke zeerob/zeeverkenner gedragen die is aangesloten bij scouting Nederland, de kleur van de das verschilt per groep. Bij Scouting Kwintsheul hoort de rode das.

De scoutingblouse moet zelf worden aangeschaft bij de Scoutshop. De blouse kost ongeveer € 35,-. De insignes die op de blouse horen en de das krijgen de zeeverkenners bij de installatie. Het installeren van de nieuwe zeeverkenners gebeurd meestal 1 keer per jaar.