Bevers

speltaktekens_lijn2_bevers

Algemeen:
De bevers is de speltak met de jongste leden. In het jaar dat ze 5 jaar worden kunnen ze lid worden van dit onderdeel. (Ook al worden er stiekem wel eens uitzonderingen gemaakt) In het jaar dat ze 8 jaar worden gaan ze over naar de welpen. De opkomsten zijn op zaterdagmiddag van 13.30 uur tot 15.00 uur. Vanaf 13.15 uur zijn de bevers welkom op het clubhuis. Het verhaal van de bevers heeft oorspronkelijk als basis het huis van Hotsjietonia.In het Dorp Hotsjetonia vind je allemaal verschillende huizen. Hier wonen de dorpsbewoners van het dorp. Je vindt er Proffesor Plof en Rozemarijn, Rebbel en Bas Bos, stanley Stekker, Sterre Stroom en Steven Stroom, Keet Kleur en Fleur Kleur en Noa. Stuiter is meestal te vinden op het speelveld, maar vaak is hij ook op stap met een van de dorp bewoners.

De groep:
De bevergroep bestaat uit jongens en meiden van 5 t/m 7 jaar. Een vrij jonge leeftijd. Kinderen hebben op deze leeftijd veel begeleiding nodig bij het spelen. Onze leidinggroep vermaakt de kinderen gedurende anderhalf uur de kinderen met een leuk programma.

Programma:
Het programma van de bevers is afgestemd op de interessegebieden die kinderen van 5 t/m 7 jaar hebben. Het gaat hier om: sport en spel, expressie en het buitenleven

Een standaard opkomst begint met het zingen van het openingslied, waarna een kringgesprek volgt waar de bevers hun verhaal kwijt kunnen. Zo kunnen ze vertellen over dingen die ze meegemaakt hebben, thuis of op school. Het logboek (waarin de kinderen zelf schrijven vaak met hulp van pappa of mamma) wordt voorgelezen door één van de leidsters en soms volgt hierna nog een verhaal dat een introductie is op het thema wat we die ochtend behandelen.

Daarna begint het eigenlijke programma. Rustig spelletjes worden afgewisseld met drukke spelletjes en zo nu en dan wordt er geknutseld of gaan de bevers naar buiten om ook daar de wereld te ontdekken. Halverwege de opkomst wordt een rust moment ingelast waarin de kinderen te drinken en iets lekkers krijgen. De opkomst wordt afgesloten met het sluitingslied.

Opening en Sluiting
Om de opkomst te openen zingen de bevers een speciaal openingslied. Ditzelfde wordt gedaan aan het einde van de opkomst wanneer de sluiting plaatsvindt.

Uniform
De bevers hebben hun eigen vrijetijdskleding, of uniform zoals wij dat noemen, die ze tijdens de opkomst moeten dragen. Op deze manier zijn alle kinderen, arm of rijk gelijk aan elkaar. Dit uniform bestaat uit: Rode sweater, Lange (donker)blauwe spijkerbroek en een Groepsdas

Na vier weken, wanneer de nieuwe bever besloten heeft om lid van de groep te worden kan het uniform bij de leiding besteld worden en volgt er een installatie.

Logeren
Bevers gaan eenmaal per jaar een weekendje logeren, Dit is het zomerkamp van de bevers. Het clubhuis staat vaak in de omgeving van ons eigen clubhuis zodat de bevers met eventuele heimwee makkelijk naar huis kunnen gaan.